alhafizah.blogspot.com

Wacana Ilmu Seorang Mujahidah


(Menjawab Tohmahan Terhadap Ummul Mukminin Saidatina Aishah r.a.)

Abstrak

Gerakan mencela dan mentohmah sahabat Nabi radiallahu anhum telah lama wujud sejak zaman berzaman hinggalah ke hari ini. Golongan ini begitu berani mereka pelbagai tuduhan,umpamanya mentohmah isteri Rasulullah saw berzina, para sahabat melakukan seks luar tabie dan lain-lain. Hakikatnya, walaupun golongan ini mencela sahabat Nabi, namun tindakan mereka seumpama mencela Rasulullah SAW. Ini disebabkan apabila mereka tidak mampu mencela Rasulullah secara terang-terangan yang akan menyebabkan terbukanya rahsia mereka, lalu mereka mengalih perhatian dengan menyelewengkan sirah sahabat-sahabat baginda yang mulia demi niat jahat mereka. Gejala ini sangat berbahaya kerana orang yang tidak menghormati sahabat Nabi yang merupakan orang yang paling mulia di sisi Rasulullah SAW, sudah tentu lebih berani untuk memfitnah sesama mukmin tanpa memikirkan akibat perbuatan mereka di hari akhirat kelak, sedangkan perbuatan memfitnah dijanjikan oleh Allah dengan azab yang pedih. Firman Allah SWT :

إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

Maksudnya : “Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar (berita) perbuatan yang amat keji itu tersebar di kalangan orang beriman, bagi mereka azab yang pedih di dunia dan akhirat.dan Allah mengetahui , sedangkan kamu tidak mengetahui.”

Kejahilan terhadap sirah yang sahih akan menyebabkan umat Islam tertipu dan keliru dalam menentukan pendirian apabila berdepan dengan sesuatu isu berkaitan maruah Islam dan umatnya. Ditambah lagi dengan serangan pemikiran yang dilancarkan oleh pihak kuffar dan orientalis yang dengkikan Islam, selain daripada peranan golongan munafiqin yang menjadi duri dalam daging tanpa disedari. Salah satu daripada peristiwa bersejarah yang terkenal tetapi mula luput daripada penghayatan kaum muslimin dan sering dieksploitasikan oleh musuh-musuh Islam ialah peristiwa Hadith Al-Ifki yang menimpa Ummul Mukminin Saidatina Aishah r.a. Justeru , dalam kertas kerja ini, penulis cuba untuk membawa kita agar menghayati Sirah Rasulullah SAW dan para sahabat ridwanullah ‘alaihim yang kaya dengan pengajaran yang cukup bermakna sebagai panduan kita dalam menentukan sikap dan pendirian selaku seorang mukmin sebenar.


Sepintas Lalu Mengenai Hadith Al-Ifki

Maksud Hadith Al-Ifki

Hadith bermaksud kata-kata , manakala Al-Ifk bermaksud penipuan dan tohmahan. Selain disebut sebagai hadith al-ifki, kadangkala disebut juga sebagai khabar al-ifki.

Hadith Al-Ifki merujuk kepada kata-kata dusta dan tohmahan yang dilemparkan kepada Saidatina Aishah r.a. yang dituduh melakukan perkara yang tidak baik (berzina) dengan seorang sahabat Nabi bernama Safwan bin Mu’attol ketika pulang daripada peperangan Bani Al-Mustoliq atau juga dikenali sebagai Perang Al-Muraisi’ .

Waktu Berlaku Hadith Al-Ifki (Perang Bani al-Mustoliq

Peperangan Bani Mustaliq berlaku pada bulan Sya’ban tahun kelima hijrah . Sebelum berlaku peperangan ini, datang berita tentang Bani Mustoliq di bawah kepimpinan Al-Harith bin Abi Dharar telah berkumpul dan bersiap sedia untuk memerangi umat Islam. Maka Rasulullah segera memerintahkan umat Islam bersiap sedia menghadapi kabilah tersebut sebelum mereka datang menyerang. Dalam peperangan ini, golongan munafiqin yang sebelum ini sering berdolak-dalik untuk keluar berperang turut serta bersama Rasulullah. Manakala Rasulullah saw pula , sudah menjadi kebiasaan baginda akan melakukan pengundian bagi memilih salah seorang isteri baginda bagi turut sama dalam peperangan. Isteri yang naik undiannya akan terpilih menemani Rasulullah dalam peperangan tersebut. Di dalam peperangan ini, undian kena kepada Saidatina Aishah r.a. dan beliau turut sama dalam peperangan menemani Rasulullah.

Peperangan ini berlaku di Lembah Al-Muraisi’ , tempat berkumpul Bani Al-Mustoliq dan telah berakhir dengan kemenangan bagi kaum muslimin dengan mendapat tawanan yang ramai. Dalam perjalanan pulang ke Madinah selepas peperangan inilah berlaku peristiwa hadith al-ifki yang merupakan ujian terhebat yang pernah menimpa maruah ahli bait Rasulullah dan umat Islam dalam sejarah. Semua ini hasil propaganda golongan munafiqin dan muslimin yang terpedaya dengan hawa nafsu serta tidak berhati-hati menerima sebarang berita yang tidak pasti.


Hadith Al-Ifki Di Dalam Al-Quran dan As-Sunnah

Hadith Al-Ifki Di dalam al-Quran


Peristiwa Hadith Al-Ifk dicatatkan secara jelas di dalam Al-Quran melalui firmanNya :

إِنَّ الَّذِينَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِنْكُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَكُمْ بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِي تَوَلَّى كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِيمٌ * لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْكٌ مُبِينٌ* لَوْلَا جَاءُوا عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَإِذْ لَمْ يَأْتُوا بِالشُّهَدَاءِ فَأُولَئِكَ عِنْدَ اللَّهِ هُمُ الْكَاذِبُون * وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ لَمَسَّكُمْ فِي مَا أَفَضْتُمْ فِيهِ عَذَابٌ عَظِيم ٌ * إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُمْ مَا لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ * وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُمْ مَا يَكُونُ لَنَا أَنْ نَتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ * يَعِظُكُمُ اللَّهُ أَنْ تَعُودُوا لِمِثْلِهِ أَبَدًا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ * وَيُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ * إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ * وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ وَأَنَّ اللَّهَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ *َ

Maksudnya :
“Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita bohong itu adalah daripada golongan kamu juga. Janganlah kamu menyangka bahawa berita bohong itu buruk bagi kamu, bahkan ia adalah baik bagi kamu. Tiap-tiap seorang daripada mereka akan mendapat balasan dari dosa yang dikerjakannya. Dan siapa yang mengambil bahagian yang terbesar dalam penyebaran berita bohong ini, baginya azab yang besar. Mengapa pada waktu kamu mendengar berita bohong itu, orang-orang mukminin dan mukminat tidak bersangka baik terhadap diri mereka sendiri, dan (mengapa tidak) berkata : “ Ini adalah suatu berita bohong yang nyata”.Mengapa mereka (yang menuduh itu) tidak mendatangkan empat orang saksi atas berita bohong itu? Oleh kerana mereka tidak mendatangkan saksi-saksi,maka mereka itulah di sisi Allah swt orang-orang yang dusta. Sekiranya tidak ada kurnia Allah swt dan rahmatNya kepada kamu semua di dunia dan akhirat, nescaya kamu akan ditimpa azab yang besar, kerana perbicaraan kamu tentang berita bohong itu. (Ingatlah ) di waktu kamu menerima berita bohong itu dari mulut ke mulut dan kamu katakan apa yang kamu tidak ketahui sedikit juga, dan kamu menganggapnya suatu yang ringan sahaja. Padahal ia di sisi Allah swt adalah besar. Dan mengapa kamu tidak berkata, di waktu mendengar berita bohong itu, : “ Sekali-kali tidak wajar bagi kita memperkatakan hal ini. Maha Suci Engkau Ya Tuhan kami, ini adalah dusta yang besar. Allah swt memperingatkan kamu agar (jangan) kembali memperbuat yang seperti itu selama-lamanya, jika kamu orang-orang yang beriman. Dan Allah swt menerangkan ayat-ayatNya kepada kamu. Dan Allah swt Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar berita perbuatan yang amat keji itu tersebar di kalangan orang-orang yang beriman, bagi mereka azab yang pedih di dunia dan akhirat. Dan Allah swt mengetahui sedang kamu tidak mengetahui. Dan sekiranya bukan kerana kurnia Allah swt dan rahmatNya kepada kamu semua, dan Allah swt Maha Penyantun lagi Maha Penyayang,(nescaya kamu akan ditimpa azab yang besar).”

Hadith Al-Ifki Di Dalam As-Sunnah

Kisah hadith al-ifki ini diceritakan secara terperinci dan diriwayatkan di dalam kebanyakan kitab tafsir dan hadith muktabar termasuk Sohih Bukhari dan Muslim, di mana empat orang sahabat meriwayatkan hadith ini dengan lafaz yang berbeza tetapi maksud yang sama daripada Saidatina Aishah r.a. sendiri dalam hadith yang panjang yang berbunyi:


أن عائشة زوج النبي صلى الله عليه وسلم قالت: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا أراد سفرا أقرع بين نسائه، فأيتهن خرج سهمها خرج بها. قالت عائشة: فأقرع بيننا في غزاة غزاها، فخرج سهمي، فخرجت مع رسول الله صلى الله عليه وسلم ، وذلك بعد ما أنزل الحجاب، وأنا أحمل في هودجي وأنزل فيه. فسرنا، حتى إذا فرغ رسول الله صلى الله عليه وسلم من غزوه وقفل إلى المدينة، آذن ليلة بالرحيل، فقمت حين آذنوا بالرحيل، فمشيت حتى جاوزت الجيش؛ فلما قضيت شأني، أقبلت إلى الرحل، فلمست صدري، فإذا عقد لي من جزع ظفار قد انقطع، فرجعت فالتمست عقدي، فحبسني ابتغاؤه. وأقبل الرهط الذين كانوا يرحلون لي، فاحتملوا هودجي، فرحلوه على بعيري الذي كنت أركب، وهم يحسبون أني فيه.
قالت: وكانت النساء إذ ذاك خفافا لم يهبلهن ولم يغشهن اللحم، إنما يأكلن العلقة من الطعام. فلم يستنكر القوم ثقل الهودج حين رحلوه ورفعوه، وكنت جارية حديثة السن، فبعثوا الجمل وساروا، فوجدت عقدي بعد ما استمر الجيش، فجئت منازلهم وليس بها داع ولا مجيب. فتيممت منزلي الذي كنت فيه، وظننت أن القوم سيفقدوني ويرجعون إلي. فبينا أنا جالسة في منزلي، غلبتني عيني، فنمت حتى أصبحت. وكان صفوان بن المعطل السلمي ثم الذكواني، قد عرس من وراء الجيش، فادلج فأصبح عند منزلي، فرأى سواد إنسان نائم، فأتاني، فعرفني حين رآني، وكان يراني قبل أن يضرب الحجاب علي، فاستيقظت باسترجاعه حين عرفني، فخمرت وجهي بجلبابي، والله ما تكلمت بكلمة ولا سمعت منه كلمة غير استرجاعه! حتى أناخ راحلته، فوطئ على يديها فركبتها، فانطلق يقود بي الراحلة، حتى أتينا الجيش بعد ما نزلوا موغرين في نحر الظهيرة. فهلك من هلك في شأني، وكان الذي تولى كبره عبد الله بن أُبي ابن سلول.


Bahawa Saidatina Aishah r.a. berkata : “Rasulullah SAW apabila ingin bermusafir melakukan pengudian di antara isteri-isteri baginda, maka sesiapa yang keluar undiannya maka Rasulullah akan ditemani olehnya.

Kata Aishah: Maka kami melakukan pengundian di antara kami dalam satu peperangan yang disertai oleh Rasulullah SAW, kemudian keluarlah undian bagi Aishah.Maka Aishah keluar bersama Rasulullah SAW, dan ketika itu selepas turunnya perintah berhijab. Dan aku berada dalam sekedupku. Maka kami berangkat hingga setelah Rasulullah selesai daripada peperangannya dan ingin kembali ke Madinah, baginda mengizinkan gerombolan untuk berangkat pada waktu malam. Aku berdiri ketika mereka diizinkan untuk berangkat, kemudian berjalan hingga berada agak jauh daripada tentera Islam (untuk menunaikan hajat). Apabila aku selesai menunaikan hajatku, aku kembali ke gerombolan itu. Kemudian aku memegang dadaku,aku dapati kalungku buatan Zafar,Yaman telah terputus. Maka aku berpatah balik dan mencari kalungku dengan harapan menjumpainya . (Dalam masa yang sama) gerombolanku telah berangkat bersama sekedupku dalam keadaan mereka menyangka aku berada di dalamnya.

Aishah berkata : Wanita-wanita pada ketika itu ringan iaitu tidak berat dengan daging dan lemak badan,(kerana) mereka makan sedikit. Maka , mereka tidak merasa perbezaan berat sekedup itu ketika mengalih dan mengangkatnya, dan aku wanita yang masih muda. Maka unta itu dibawa pergi dan mereka pun berangkat. Aku menjumpai kalungku selepas tentera –tentera itu pergi. Aku kembali ke penempatan gerombolan tadi, tetapi tiada lagi sesiapa yang tinggal. Aku kembali ke tempat rehatku sebelum ini dengan harapan gerombolan itu akan menyedari kehilanganku dan kembali kepadaku.

Ketika aku duduk di situ, aku merasa mataku amat mengantuk dan aku tertidur hingga ke subuh. Manakala Safwan bin al-Mu’attol al-Salmy al-Zakwany yang berehat atau tidur pada akhir malam di belakang tentera Islam (kerana sesuatu hajat) , pagi itu sampai di tempatku berehat dan dia melihat ada bayang manusia sedang tidur dan dia mendekatiku lantas mengenaliku apabila melihatku kerana dia pernah melihatku sebelum aku memakai hijab. Kemudian, aku terjaga kerana mendengar istirja’nya (membaca Inna lillah wa inna ilaihi raji’un) ketika dia mengecamku. Lantas , dia membawa haiwan tunggangannya dan mendudukkannya, lalu aku menaiki tunggangannya itu. Dia memimpin tunggangannya hinggalah kami tiba di tempat tentera Islam berehat pada waktu tengah hari yang sangat panas, lalu musnahlah segala-galanya tentang diriku ( menjadi buah mulut orang) dan orang yang bertanggungjawab membesar-besarkan ialah Abdullah bin Ubai bin Salul.


فقدمنا المدينة فاشتكيت شهرا، والناس يقبضون في قول أهل الإفك ولا أشعر بشيء من ذلك، وهو يريبني في وجعي أني لا أعرف من رسول الله الله اللطف الذي كنت أرى منه حين أشتكي، إنما يدخل فيسلم ثم يقول: "كيف تيكم؟ " فذلك يريبني، ولا أشعر بالشر. حتى خرجت بعد ما نقهت، فخرجت مع أم مسطح قبل المناصع، وهو متبرزنا، ولا نخرج إلا ليلا إلى ليل، وذلك قبل أن نتخذ الكنف قريبا من بيوتنا، وأمرنا أمر العرب الأول في التنزه، وكنا نتأذى بالكنف أن نتخذها عند بيوتنا. فانطلقت أنا وأم مسطح، وهي ابنة أبي رهم بن عبد المطلب بن عبد مناف، وأمها ابنة صخر بن عامر، خالة أبي بكر الصديق، وابنها مسطح بن أثاثة بن عباد بن المطلب. فأقبلت أنا وابنة أبي رهم قبل بيتي حين فرغنا من شأننا، فعثرت أم مسطح في مرطها، فقالت: تعس مسطح! فقلت لها: بئس ما قلت! أتسبين رجلا قد شهد بدرا؟ فقالت أي هنتاه، أو لم تسمعي ما قال؟ قلت: وما قال؟ فأخبرتني بقول أهل الإفك، فازددت معرضا على مرضي. فلما رجعت إلى منزلي، ودخل علي رسول الله صلى الله عليه وسلم ، ثم قال: "كيف تيكم؟ " فقلت: أتأذن لي أن آتي أبوي؟ قال: "نعم". قالت: وأنا حينئذ أريد أن أستثبت الخبر من قبلهما. فأذن لي رسول الله صلى الله عليه وسلم، فجئت أبوي، فقلت لأمي: أي أمتاه، ماذا يتحدث الناس؟ فقالت: أي بنية، هوني عليك! فوالله لقلما كانت امرأة قط وضيئة عند رجل يحبها ولها ضرائر، إلا أكثرن عليها. قالت: قلت: سبحان الله، أو قد تحدث الناس بهذا وبلغ رسول الله صلى الله عليه وسلم؟ قالت: نعم، فبكيت تلك الليلة حتى أصبحت لا يرقأ لي دمع ولا أكتحل بنوم، ثم أصبحت، فدخل علي أبو بكر وأنا أبكي، فقال لأمي: ما يبكيها؟ قالت: لم تكن علمت ما قيل لها. فأكب يبكي، فبكى ساعة، ثم قال: اسكتي يا بنية! فبكيت يومي ذلك لا يرقأ لي دمع ولا أكتحل بنوم، ثم بكيت ليلي المقبل لا يرقأ لي دمع ولا أكتحل بنوم، ثم بكيت ليلتي المقبلة لا يرقأ لي دمع ولا أكتحل بنوم، حتى ظن أبواي أن البكاء سيفلق كبدي.


Kami sampai di Madinah, kemudian aku jatuh sakit sebulan lamanya setelah tiba di Madinah . Dan orang ramai sibuk membicarakan tentang kata-kata dusta itu, sedangkan aku tidak mengetahui apa-apa tentang perkara itu, tetapi apa yang meragukan aku ialah aku mendapati Rasulullah tidak menunjukkan kelembutannya (perhatiannya) yang biasanya diberikan jika aku mengadu sakit. Rasulullah masuk menemuiku dan memberi salam kemudian berkata : “ Bagaimana keadaanmu?” . Ini meragukanku dan aku tidak mengesyaki sesuatu yang buruk, sehinggalah aku keluar bersama Ummu Mistoh untuk menunaikan hajat dan biasanya kami keluar pada waktu malam. Itu adalah sebelum kami menyediakan tempat berdekatan rumah kami dan kami mengikut kebiasaan Arab terdahulu dalam membersihkan diri (kerana) kami tidak selesa dengan tempat yang diletakkan berdekatan dengan rumah kami.

Maka aku dan Ummu Mistoh,( anak perempuan Abi Rahm bin al-Muttalib bin Abd Manaf ,dan ibunya anak perempuan Sakhar bin Amir ibu saudara Abu Bakar as-Siddiq,dan anaknya Mastoh bin Uthathah bin Ubad bin Al-Muttalib) pergi menunaikan hajat. Dalam perjalanan pulang menuju ke rumahku selepas selesai urusan kami, Ummu Mistoh terjatuh kerana terpijak bajunya, dan dia berkata: “ Celaka Mastoh!” .Maka aku berkata kepadanya :”Alangkah buruknya apa yang kau katakan itu! Adakah kau mencela lelaki yang menyertai Perang Badar?” . Kata Ummu Mistoh :”Aduhai, adakah kau tidak mendengar apa yang diperkatakannya?” Aku berkata : “Apa yang diperkatakannya?” Kata Ummu Mistoh: Dia pun menceritakan tentang tohmahan yang diperkatakan , maka sakitku menjadi bertambah teruk.
Apabila aku pulang ke rumahku, Rasulullah SAW masuk menemuiku dan bertanya “ Bagaimana keadaan mu?” . Aku berkata: “ Adakah Rasulullah izinkan aku balik ke rumah orang tuaku?”.

Kata Aishah: Aku pada ketika itu ingin mengesahkan berita itu daripada mereka. Maka Rasulullah mengizinkan aku dan aku menemui kedua ibubapaku. Aku berkata kepada ibuku:” Wahai ibuku, apakah yang diperkatakan oleh orang ramai?”. Ibuku berkata: “ Wahai anakku, demi Allah, mana-mana wanita jelita yang disayangi suaminya dan memiliki madu,orang akan memperkatakan tentang dirinya. “ Aku berkata : “ Subhanallah! Adakah mereka memperkatakan begitu dan telah sampai kepada Rasulullah SAW?”. Ibuku menjawab : “Benar”. Aku menangis sepanjang malam itu hingga ke Subuh, hingga aku rasa habis air mata untuk menangis dan aku tidak bercelak sebelum tidur. Pagi itu, Abu Bakar masuk dan aku sedang menangis. Beliau bertanya kepada ibuku: “Apa yang menyebabkannya menangis?’.Ibuku berkata: “ Dia tidak mengetahui apa yang telah diperkatakan orang tentang dirinya.”Aku menangis lagi, kemudian bapaku berkata :”Diamlah, wahai anakku” . Aku menangis tidak berhenti-henti dan aku tidak bercelak untuk tidur pada malam seterusnya, kemudian aku menangis lagi pada malam seterusnya hingga hampir kering air mataku dan aku tidak bercelak untuk tidur malam seterusnya lagi , hingga kedua ibu bapaku merasa hampir-hampir tangisanku memecahkan dadaku.”


فدعا رسول الله صلى الله عليه وسلم علي بن أبي طالب وأسامة بن زيد، حين استلبث الوحي، يستشيرهما في فراق أهله؛ قالت: فأما أسامة، فأشار على رسول الله صلى الله عليه وسلم بالذي يعلم من براءة أهله وبالذي في نفسه من الود، فقال: يا رسول الله، هم أهلك، ولا نعلم إلا خيرا. وأما علي فقال: لم يضيق الله عليك، والنساء سواها كثير، وإن تسأل الجارية تصدقك، يعني بريرة. فدعا رسول الله صلى الله عليه وسلم بريرة، فقال: "هل رأيت من شيء يريبك من عائشة؟ " قالت له بريرة: والذي بعثك بالحق، ما رأيت عليها أمرا قط أغمصه عليها، أكثر من أنها حديثة السن تنام عن عجين أهلها فتأتي الداجن فتأكله! فقام النبي صلى الله عليه وسلم خطيبا، فحمد الله وأثنى عليه بما هو أهله، ثم قال: "من يعذرني ممن قد بلغني أذاه في أهلي؟ " يعني عبد الله بن أُبي ابن سلول. وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو على المنبر أيضا: "يا معشر المسلمين، من يعذرني من رجل قد بلغني أذاه في أهلي؟ فوالله ما علمت على أهلي إلا خيرا، ولقد ذكروا رجلا ما علمت عليه إلا خيرا، وما كان يدخل على أهلي إلا معي!" فقام سعد بن معاذ الأنصاري، فقال: أنا أعذرك منه يا رسول الله، إن كان من الأوس ضربنا عنقه، وإن كان من إخواننا الخزرج أمرتنا ففعلنا أمرك. فقام سعد بن عبادة، فقال، وهو سيد الخزرج، وكان رجلا صالحا، ولكن احتملته الحمية، فقال: أي سعد بن معاذ، لعمر الله لا تقتله، ولا تقدر على قتله! فقام أسيد بن حضير، وهو ابن عمة سعد بن معاذ، فقال لسعد بن عبادة: كذبت، لعمر الله لنقتلنه، فإنك منافق تجادل عن المنافقين! فثار الحيان: الأوس والخزرج، حتى هموا أن يقتتلوا، ورسول الله صلى الله عليه وسلم قائم على المنبر، فلم يزل رسول الله صلى الله عليه وسلم يخفضهم حتى سكتوا.

Rasulullah SAW memanggil Ali bin Abi Talib dan Usamah bin Zaid ketika wahyu tidak turun-turun ,untuk meminta pendapat mereka berdua tentang perpisahan dengan isterinya.Aishah berkata: Usamah memberi pendapat kepada Rasulullah SAW berdasarkan kepada pengetahuannya bahawa isteri baginda bebas dari tohmahan dan dengan sifat pengasih yang ada pada dirinya berkata :”Wahai Rasulullah, dia adalah isterimu. Dan kami tidak mengetahui tentang dirinya melainkan perkara yang baik-baik sahaja.” Manakala Ali pula berkata :” Allah tidak menyusahkanmu. Wanita selainnya masih ramai. Sekiranya engkau bertanya kepada jariah (iaitu Barirah) tentu dia akan berkata benar kepadamu. “ Maka Rasulullah pun memanggil Barirah dan bertanya: “ Adakah kamu lihat sesuatu yang meragukanmu pada Aishah?”. Jawab Barirah: “Demi Tuhan yang mengutuskanmu dengan kebenaran, aku tidak melihat sesuatu perkara pun yang meragukan padanya, paling tidak pun dia masih muda. Dia pernah tertidur ketika menjaga masakan keluarganya sehingga tidak sedar kambing dating memakan makanan itu!”

Rasulullah SAW pun bangun berkhutbah, memuji Allah dengan pujian yang selayaknya, kemudia bersabda: “Wahai kaum muslimin, siapakah yang akan memohon maaf kepadaku kerana sampai kepadaku kata-katanya tentang keluargaku? Demi Allah, aku tidak tahu tentang isteriku melainkan perkara yang baik sahaja. Begitu juga mereka memperkatakan tentang lelaki (Safwan) yang tidak aku ketahui tentang dirinya melainkan yang baik, dan dia tidak pernah masuk ke rumahku melainkan aku bersamanya.”

Maka bangun Saad bin Muaz Al-Ansori dan berkata :’ Saya memohon maaf kepadamu, wahai Rasulullah.Sekiranya dia dari kaum Aus, kami akan penggal kepalanya dan sekiranya dia dari kaum Khazraj, arahkan kami dan kami akan patuhi arahan mu.” Kemudian bangun Saad bin Ubadah yang merupakan pemimpin kabilah Khazraj dan merupakan lelaki yang soleh tetapi telah dipengaruhi sikap perkauman : “ Wahai Saad, demi Allah, kamu tidak akan membunuhnya dan kamu juga tidak mampu untuk membunuhnya!”. Maka bangun Usaid bin Khudhoir, sepupu Saad bin Muaz, lalu berkata kepada Saad bin Ubadah :”Demi Allah, kami akan membunuhnya, kamu munafiq yang mempertahankan orang munafiq!”. Keadaan gawat antara Aus dan Khazraj hingga hampir ingin berbunuhan, sedangkan Rasulullah masih berada di atas mimbar. Rasulullah terpaksa menenangkan mereka sehingga mereka semua diam.


ثم أتاني رسول الله صلى الله عليه وسلم وأنا في بيت أبوي، فبينا هما جالسان عندي وأنا أبكي، استأذنت علي امرأة من الأنصار، فأذنت لها، فجلست تبكي معي؛ قالت: فبينا نحن على ذلك دخل علينا رسول الله صلى إليه في شأني بشيء ، ثم جلس عندي الله عليه وسلم ، ولم يجلس عندي منذ قيل ما قيل، وقد لبث شهرا لا يوحى ؛ قالت: فتشهد رسو ل الله صلى الله عليه وسلم حين جلس، ثم قال: "أما بعد يا عائشة فإنه بلغني عنك كذا وكذا، فإن كنت بريئة فسيبرئك الله، وإن كنت ألممت بذنب، فاستغفري الله، وتوبي إليه، فإن العبد إذا اعترف بذنبه ثم تاب تاب الله عليه". فلما قضى رسول الله صلى الله عليه وسلم مقالته، قلص دمعي، حتى ما أحسن منه دمعة؛ قلت لأبي: أجب عني رسول الله صلى الله عليه وسلم فيما قال! قال: والله ما أدري ما أقول لرسول الله صلى الله عليه وسلم فقلت لأمي: أجيبي عني رسول الله صلى الله عليه وسلم ! قالت: والله ما أدري ما أقول لرسول الله صلى الله عليه وسلم فقلت وأنا جارية حديثة السن لا أقرأ كثيرا من القرآن: إني والله لقد عرفت أن قد سمعتم بهذا، حتى استقر في أنفسكم، حتى كدتم أن تصدقوا به، فإن قلت لكم: إني بريئة والله يعلم أني بريئة، لا تصدقوني بذلك، ولئن اعترفت لكم بأمر والله يعلم أني منه بريئة، لتصدقني، وإني والله ما أجد لي ولكم مثلا إلا كما قال أبو يوسف: {والله المستعان على ما تصفون} [يوسف: 18] ثم توليت واضطجعت على فراشي، وأنا والله أعلم أني بريئة وأن الله سيبرئني ببراءتي، ولكني والله ما كنت أظن أن ينزل في شأني وحي يتلى، ولشأني كان أحقر في نفسي من أن يتكلم الله في بأمر يتلى، ولكن كنت أرجو أن يرى رسول الله صلى الله عليه وسلم في المنام رؤيا يبرئني الله بها.

Kemudian,Rasulullah SAW dating kepadaku ketika aku di rumah ibu bapaku. Ketika mereka berdua duduk di sisiku dan aku menangis, datang seorang wanita Ansor meminta izin bertemu denganku dan aku izinkannya, lalu dia duduk menangis bersamaku. Aishah berkata lagi :Ketika kami dalam keadaan begitu, Rasulullh SAW masuk bertemu kami. Baginda tidak duduk di sisiku sejak orang memperkatakan tentang berita itu, dan telah berlalu sebulan wahyu tidak turun, kemudian baginda duduk di sisiku.

Aishah berkata: Rasulullah bertasyahhud ketika baginda duduk , lalu bersabda: “ Wahai Aishah, telah sampai kepadaku tentang dirimu begitu dan begini. Sekiranya engkau bebas, maka Allah akan membebaskanmu, dan sekiranya dirimu berdosa, beristighfar dan bertaubatlah kepada Allah . Sesungguhnya seseorang hamba jika mengakui dosanya kemudian bertaubat , Allah akan mengampuninya. Apabila Rasulullah selesai berkata-kata, mengalir air mataku hingga aku tak mampu menangis lagi, aku berkata kepada bapaku: “ Jawablah bagi pihakku kepada Rasulullah SAW.” Bapaku berkata: “ Demi Allah, aku tidak tahu apa yang mesti aku perkatakan kepada Rasulullah SAW.” Lalu aku berkata kepada ibuku :”Jawablah kepada Rasulullah SAW untukku”. Ibuku berkata: ‘ Demi Allah, aku tidak mengetahui apa yang perlu aku perkatakan kepada Rasulullah SAW.

Aku berkata: “Aku wanita yang masih remaja, tidak banyak membaca Al-Quran. Sesungguhnya, Demi Allah aku mengetahui engkau telah mendengar tentang ini hingga membekas dalam dirimu, hingga engkau pun seolah-olah mempercayainya. Sekiranya aku mengatakan aku bebas ,yang Allah mengetahui aku memang bebas, tetapi engkau tidak mempercayainya. Sekiranya aku mengakui perkara itu, yang Allah mengetahui bahawa aku bebas, ,engkau tentu akan percaya. Sesungguhnya Demi Allah, aku tidak ada contoh melainkan sebagaimana kata-kata bapa Yusuf (Nabi Yaaqub):” Maka kesabaran yang baik itulah kesabaranku“ . Kemudian aku berpaling dan berbaring di pembaringanku, sesungguhnya demi Allah aku bebas dan Allah akan membebaskanku, tetapi aku tidak menyangka wahyu akan turun sebagai ayat Al-Quran yang dibaca, kerana aku merasa kerdil untuk Allah membicarakan tentang diriku melalui ayat yang dibaca, tetapi aku berharap wahyu turun kepada Rasulullah tentang diriku dalam bentuk mimpi yang dialami oleh Rasulullah di dalam tidurnya yang membebaskan aku dari tohmahan ini .

قالت: والله ما رام رسول الله صلى الله عليه وسلم مجلسه ولا خرج من البيت أحد حتى أنزل الله على نبيه، فأخذه ما كان يأخذه من البرحاء عند الوحي، حتى إنه ليتحدر منه مثل الجمان من العرق في اليوم الشاتي من ثقل القول الذي أنزل عليه. قالت: فلما سري عن رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو يضحك، كان أول كلمة تكلم بها أن قال: "أبشري يا عائشة، إن الله قد برأك!" فقالت لي أمي، قومي إليه! فقلت: والله لا أقوم إليه، ولا أحمد إلا الله، هو الذي أنزل براءتي. فأنزل الله: {إن الذين جاءوا بالإفك عصبة منكم} عشر آيات، فأنزل هذه الآيات براءة لي. قالت: فقال أبو بكر، وكان ينفق على مسطح لقرابته وفقره: والله لا أنفق عليه شيء أبدا بعد الذي قال لعائشة! قالت: فأنزل الله: {ولا يأتل أولوا الفضل منكم والسعة} [النور: 22] . حتى بلغ: {غفور رحيم} [النور: 22] فقال أبو بكر: إني لأحب أن يغفر الله لي. فرجع إلى مسطح النفقة التي كان ينفق عليه، وقال: لا أنزعها منه أبدا. قالت عائشة: وكان رسول الله صلى الله عليه وسلم يسأل زينب بنت جحش عن أمري وما رأت وما سمعت، فقالت: يا رسول الله، أحمي سمعي وبصري، والله ما رأيت إلا خيرا. قالت عائشة: وهي التي كانت تساميني، فعصمها الله بالورع، وطفقت أختها حمنة تحارب فهلكت فيمن هلك.
قال الزهري بن شهاب: هذا الذي انتهى إلينا من أمر هؤلاء الرهط.

Aishah berkata: Demi Allah, Rasulullah tidak berganjak dari tempat duduknya dan tiada seorang pun yang keluar dari rumah kami sehingga Allah menurunkan wahyu kepada NabiNya. Kemudian baginda mengambil apa yang biasa digunakan ketika turunnya wahyu, sehingga baginda bercucuran peluh seumpama berlian pada musim sejuk dek kerana beratnya wahyu yang turun kepada baginda.

Aishah berkata:Apabila selesai, Rasulullah ketawa,dan perkataan pertama yang keluar daripada Rasulullah ialah: “ Bergembiralah , wahai Aishah, sesungguhnya Allah telah membebaskanmu!” Maka ibuku berkata kepadaku: “Bangunlah kepada Rasulullah”. Aku berkata : “ Demi Allah, aku tidak bangun kepadanya dan aku tidak memuji selain Allah.Dia yang menurunkan ayat membebaskanku.” Allah telah menurunkan ayat :
إِنَّ الَّذِينَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِنْكُم )ْ ( ( yang bermaksud “Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita bohong itu adalah daripada golongan kamu juga”) sepuluh ayat , dan ayat ini turun untuk membebaskan aku (dari tohmahan).

Aishah berkata : Abu Bakar yang sebelum ini memberi nafkah kepada Mistoh kerana hubungan kerabat dan kemiskinannya berkata: “ Demi Allah, aku tidak akan membelanjakan sesuatu untuknya selama-lamanya selepas apa yang dikatakan Mistoh terhadap Aishah!”
Aishah berkata: Maka turunlah ayat : “
وَلَا يَأْتَلِ أُولُو الْفَضْلِ مِنْكُمْ وَالسَّعَةِ أَنْ يُؤْتُوا أُولِي الْقُرْبَى وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
Yang bermaksud : “Dan janganlah orang-orang yang mempunyai kelebihan dan kelapangan di aantara kamu bersumpah bahawa mereka (tidak) akan memberi (bantuan) kepada kerabatnya, orang-orang miskin dan orang-orang yang berhijrah pada jalan Allah, dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak ingin bahawa Allah mengampunimu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. “

Abu Bakar berkata: “ Aku mahu Allah mengampuniku.” Maka beliau mengembalikan nafkah yang sebelum ini diberi kepada Mistoh dan berkata: “ Demi Allah, aku tidak akan menariknya daripada Mistoh selama-lamanya.”

Aishah berkata : Rasulullah bertanya Zainab binti Jahsy tentang diriku,mengenai apa yang dilihat dan didengarinya. Zainab berkata: “ Wahai Rasulullah, aku menjaga pandanganku dan pendengaranku. Aku tidak melihat tentang dirinya melainkan yang baik.” Kata Aishah: Zainab membelaku, dan Allah memeliharanya dengan sifat wara’. Sebaliknya saudara perempuannya Hamnah memerangiku, dan dia musnah bersama orang-orang yang musnah.


Hukum –hakam berkaitan peristiwa Hadith Al-Ifki:

Terdapat beberapa hukum-hakam penting berkaitan peristiwa hadith al-ifki ini yang mesti diketahui. Antaranya seperti berikut:

Pertama : Hukuman bagi Orang Yang Menuduh Seseorang Berzina Tanpa Bukti (Qazaf)

Maksud Qazaf ialah : Menuduh seseorang yang muhson berzina atau menafikan nasabnya. Hukum qazaf adalah haram dan qazaf merupakan salah satu daripada dosa besar. Hukuman had qazaf adalah disyariatkan berdasarkan dalil daripada ayat:

وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا وَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُون

Maksudnya: “Dan orang-orang yang menuduh wanita yang baik-baik berbuat zina dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka sebatlah mereka (yang menuduh itu) lapan puluh kali sebat, dan janganlah kamu terima kesaksiannya selama-lamanya . Dan mereka itulah orang yang fasiq.“ َ

Dalam satu hadith berkenaan hadith al-ifki dalam riwayat yang lain, ada disebutkan bahawa Rasulullah menjatuhkan hukuman had qazaf kepada orang yang menuduh Saidatina Aishah berzina, berbunyi :

عن عائشة رضى الله عنها قالت : لما نزل عذري قام رسول الله صلى الله عليه وسلم على المنبر، فذكر ذلك وتلا القرآن، فلما نزل أمر برجلين وامرأة فضربوا الحد
.

Maksudnya:Daripada Aishah r.a. berkata: “Apabila turun ayat tentang kebebasanku, Rasulullah berdiri di atas mimbar, dan menyebut perkara itu dan membaca ayat Al-Quran (yang turun kerana peristiwa itu) .Apabila baginda turun, baginda menyuruh ( membawa ) dua orang lelaki dan seorang perempuan , lalu dijatuhkan hukuman had (qazaf).

Apabila turunnya ayat, Rasulullah telah menyuruh agar dibawa dua orang lelaki ,iaitu Hasan bin Thabit dan Mastoh bin Uthathah, dan seorang wanita , iaitu Hamnah binti Jahsy dan mereka dihukum dengan had qazaf iaitu disebat sebanyak 80 sebatan.

Berdasarkan zahir hadith, qazaf hanya thabit kepda tiga orang sahaja dan Abdullah bin Ubai bin Salul yang mempelopori fitnah itu tidak thabit dalam hadith bahawa dia dijatuhi hukuman had qazaf.


Syarat-syarat dijatuhi hukuman had qazaf ialah :

Orang yang menuduh mestilah mukallaf, iaitu berakal, baligh dan tidak dipaksa.
Oleh itu, tidak dikenakan hukuman had bagi penuduh yang gila, belum baligh atau dipaksa.

Orang yang dituduh mestilah muhson , iaitu orang Islam yang merdeka, berakal, suci (tidak pernah berzina), dan boleh melakukan jima’.
Tidak jatuh hukuman jika yang tertuduh tidak cukup syarat muhson, seumpama orang gila, kanak-kanak, hamba, kafir dan tidak boleh bersetubuh kerana masih kecil, atau tidak memiliki kemaluan. Walau bagaimanapun, sekiranya seorang yang dituduh biasa melakukan perkara yang meragukan seperti mendedahkan aurat, bebas bergaul dengan yang bukan mahram, dan pergi ke tempat-tempat maksiat boleh menggugurkan had qazaf.

Orang yang menuduh bukan bapa, ibu,datuk atau nenek kepada yang dituduh.
Ini kerana qazaf adalah hak manusia, maka tidak boleh dihukum bapa yang menuduh anak sebagaimana tidak boleh qisas kepada bapa yang membunuh anak. Tetapi sekiranya anak menuduh ibu atau ayahnya berzina, bolah dijatuhkan had qazaf. Manakala sekiranya suami menuduh isteri berzina, boleh dijatuhi had qazaf melainkan dia melakukan li’an. Suami yang melakukan li’an akan tergugur daripada had qazaf , dan isteri bolah dijatuhi had zina , kecuali dia melawan dengan melakukan li’an juga.Sekiranya isteri melakukan li’an juga, gugur had zina ke atasnya, maka anak itu tidak dinasabkan kepada suaminya dan suami isteri itu dipisahkan serta tidak boleh kembali bersama selama-lamanya.

Menuduh dengan tuduhan zina yang mewajibkan kena hukuman, iaitu secara jelas (sorih), bukan kinayah (sindiran atau kiasan). Ini adalah mengikut pendapat jumhur fuqaha’ kecuali Imam Malik yang mewajibkan hukuman had qazaf kepada penuduh secara jelas atau sindiran.Imam Syafie pula berpendapat hukuman had dijatuhkan jika tuduhan secara jelas dan kinayah jika disertai dengan niat.

Tidak mendatangkan empat orang saksi sebagai bukti.
Sekiranya , penuduh dapat membawa empat orang saksi, gugur had qazaf darinya.

Kedua : Hukum dan Bahaya Golongan Munafikin

Berdasarkan peristiwa hadith al-ifki ini juga, terdapat beberapa hukum berkaitan golongan munafikin. Allah menyebut tentang bahaya golongan munafikin dan sifat-sifat mereka di dalam Al-Quran secara jelas sehingga terdapat satu surah khusus tentang mereka iaitu Surah Al-Munafiqun.

Maksud munafik ialah : Menzahirkan keimanan dan menyembunyikan kekufuran.

Tanda-tanda orang munafik turut disebut dalam hadith , antaranya:

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : آية المنافق ثلاث: اذا حدث كذب ، واذا وعد أخلف ، واذا أئتمن خان . (متفق عليه )
ومن حديث عبد الله بن عمر رضي الله عنهما : اذا خاصم فجر.

Maksudnya : Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. berkata : Bahawa Rasulullah SAW bersabda “:Tanda munafiq itu tiga : Apabila bercakap dia berdusta, dan apabila berjanji dia mungkiri, dan apabila diberi amanah dia khianat.” (Muttafaq Alaih) .Dan daripada hadith riwayat Abdullah bin Umar r.a. : “Apabila bertengkar dia melampaui batas.”

As-Son’ani menyebut bahawa sesiapa yang memiliki sifat yang disebut di dalam hadith ini diitlaq sifat munafik secara majaz, walaupun hatinya tidak kufur kerana sifat-sifat ini merupakan sifat munafikin pada zaman Rasulullah SAW. Namun , hadith ini merupakan peringatan Allah supaya orang Islam tidak mencapai tahap nifaq yang sebenarnya. Justeru, sifat-sifat di atas perlu dihindari oleh setiap orang Islam.

Dalam peristiwa hadith al-ifki, telah terzahir tembelang golongan munafikin yang sebenar terhadap Rasulullah dan Islam, khususnya Abdullah bin Ubai, pemimpin golongan Munafikin. Namun, timbul persoalan, mengapa Abdullah bin Ubai tidak dikenakan had qazaf sedangkan dia yang mempelopori cerita bohong itu? Di dalam kitab Zad Al- Ma’ad , Ibnu Qayyim Al-Jauziah menyebutkan bahawa terdapat beberapa pendapat mengapa ketua munafikin itu tidak dikenakan had qazaf, iaitu:

• Hudud meringankan orang yang melakukan dosa, sedangkan Abdullah bin Ubai tidak layak menerima keringanan kerana Allah telah menjanjikan azab yang pedih di akhirat kepadanya
• Abdullah bin Ubai mereka cerita, menghimpunkan dan menyampaikannya, tetapi cerita ini dikeluarkan oleh orang lain tanpa disandarkan asal cerita itu kepadanya
• Hudud tidak thabit melainkan dengan pengakuan atau bukti, sedangkan Abdullah bin Ubai tidak mengaku dan tiada saksi kerana dia menyebut cerita itu di hadapan kawan-kawannya (munafikin), bukan di depan orang-orang mukmin.
• Had qazaf adalah hak manusia, maka ia tidak dilaksanakan melainkan dengan tuntutan daripada yang diqazaf, dan Aishah tidak menuntut supaya dia dikenakan had qazaf
• Dia tidak dihukum kerana menjaga maslahah yang lebih besar, sama dengan sebab dia tidak dibunuh walaupun terzahir nifaq dan kata-kata yang mewajibkannya untuk dibunuh, iaitu maslahah menjaga hati kaumnya supaya tidak lari daripada Islam kerana Abdullah bin Ubai merupakan pimpinan yang ditaati. Sekiranya dia dihukum, kemungkinan akan berlaku fitnah atau timbul kekacauan di kalangan mereka dan umat Islam.

Ibnu Qaiyyim mengatakan kemungkinan Abdullah bin Ubai tidak dihukum had qazaf kerana semua sebab di atas. Namun, pendapat yang terakhir ini turut dipersetujui oleh Dr. Muhamad Said Ramadhan al-Buti, kerana dalam peperangan Al-Muraisi’ juga berlaku suatu peristiwa pergaduhan antara dua orang hamba, satu dari golongan Ansar dan satu dari golongan Muhajirin, hingga menyebabkan hampir berlaku pembunuhan antara golongan Muhajirin dan Ansor akibat hasutan golongan munafikin. Peristiwa ini menyebabkan Abdullah bin Ubai sangat marah sehingga berkata : “ Apabila kita kembali ke Madinah , kita akan mengeluarkan yang siapa lebih mulia (Ansor) daripada siapa yang lebih hina (Rasulullah dan Muhajirin).” Kata-kata ini didengari oleh seorang pemuda mukmin bernama Zaid bin Arqam, dan dia mengadu kepada Rasulullah SAW. Umar Al-Khattab yang bersama Rasulullah berkata: “ Wahai Rasulullah , suruhlah Ubad bin Basyar supaya memenggal kepalanya ( Abdullah bin Ubai)!” . Rasulullah bersabda: “Bagaimana sekiranya manusia mengatakan bahawa Muhammad membunuh sahabatnya?”

Hadith ini secara tidak langsung memberi isyarat bahawa tindakan Rasulullah SAW tidak membunuh Abdullah bin Ubai juga seiring dengan sebab baginda tidak menghukum had qazaf kepadanya.

Ketiga : Keutamaan Para Sahabat r.a dan Ahlul Bait Rasulullah SAW dan Hukum Mencela Mereka

Keutamaan Para Sahabat r.a.

Para sahabat r.a mempunyai kedudukan yang istimewa di sisi Allah dan RasulNya. Sifat-sifat mereka diabadikan di dalam wahyu Ilahi yang berbunyi :

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيما

Maksudnya: “Muhammad itu utusan Allah dan orang-orang yang bersamanya adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih-sayang sesama mereka, kamu lihat mereka ruku’ dan sujud mencari kurnia Allah dan keredhaanNya, tanda-tanda mereka tampak pda muka mereka dari bekas sujud.Demikianlah sifat-sifat mereka dalam Injil,, iaitu seperti tanaman yang mengeluarkan tunasnya maka tunas itu menjadikan tanaman itu kuat lalu menjadi besarlah dia dan tegak lurus di atas pokoknya,tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya kerana Allah hendak menjengkelkan hati orang-orang kafir (dengan kekuatan orang mukmin). Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang soleh di antara mereka dengan ampunan yang besar."

Begitu juga di dalam ayat yang lain , Allah berfirman dengan menjanjikan keredhaan dan ganjaran syurga kepada mereka:

وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

Maksudnya: “Orang-orang yang terdahulu lagi mula-mula memeluk Islam di antara orang-orang Muhajirin dan Ansar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah redha kepada mereka dan merekapun redha kepada Allah dan Allah menyediakan bagi mereka syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya, mereka itu kekal di dalamnya selama-lamanya. Itulah kemenangan yang besar.”

Selain itu, Rasulullah ada bersabda:
خير النلس قرنى ثم الذى يلونهم ، ثم الذى يلونهم ، ثم يجىء قوم تسبق شهادة أحدهم يمينه ، ويمينه شهادته.


Maksudnya : “ Sebaik-baik manusia kurunku, kemudian selepasnya, kemudian selepasnya.kemudian dating kaum yang persaksian mereka mendahului sumpah mereka, dan sumpah mereka persaksian mereka.”


Hukum Mencela Sahabat radhiallahu ‘anhum

Rasulullah SAW bersabda :

لا تسبوا أصحابي فان أحدكم لو أنفق مثل أحد ذهبا ما أدرك مد أحدهم ولا نصيفه
.
Maksudnnya : “ Jangan mencela sahabat-sahabatku, sesungguhnya seseorang daripada kamu, sekiranya membelanjakan emas sebesar Bukit Uhud tidak akan menyamai secupak seorang pun daripada mereka ataupun setengahnya.”

Para ulama’ Ahli Sunnah wal Jamaah ijma’ mengatakan bahawa wajib bagi setiap muslim mengithbatkan sifat adil kepada sahabat Rasulullah dan mengelakkan diri daripada mencela mereka, bahkan sepatutnya memuji mereka kerana Allah dan RasulNya memuji mereka.

Pengajaran Hadith Al-Ifki Kepada Umat Islam

Pertama: Berhati-hati Terhadap Berita yang Tidak Pasti Kesahihannya dan Bahaya Buruk Sangka

Peristiwa hadith Al-Ifki ini memberi pengajaran kepada orang mukimn agar berhati-hati dengan berita yang tidak dipastikan kesahihannya, dan bahaya buruk sangka lebih-lebih lagi berkaitan dengan maruah orang-orang mukmin yang tidak berdosa. Allah telah berfirman di dala surah Al-Hujurat:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْم
ٌ
Maksudnya: “Hai orang-orang yang beriman, jauhilah daripada banyak prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa.”

Rasulullah juga ada berpesan :

عن أبي هريرة : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " اياكم والظن فان الظن أكذب الحديث
"
Maksudnya : Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah Saw bersabda: “ Hindarilah prasangka, sesungguhnya prasangka itu sedusta-dusta perkataan.”

Az-zon ialah apa yang terlintas pada diri yang kemungkinan betul, dan kemungkinan salah , kemudian menghukum dan bergantung kepada sangkaan itu. Al-Zamhasyri membahagikan az-zon kepada beberapa bahagian:
Wajib : iaitu bersangka baik kepada Allah , dan kepada mukmin yang zahirnya bersifat adil. Oleh itu, haram untuk bersangka buruk dalam keadaan ini (seperti maksud hadith).
Sunat : iaitu bersangka baik kepada orang yang zahirnya adil di kalangan orang Islam.
Harus : Contohnya kata-kata Abu Bakar kepada Aishah : “Mereka berdua saudara lelaki atau saudara perempuanmu “ apabila mengagak jantina anak di dalam kandungan isterinya.
Dikira harus juga bersangka buruk kepada orang yang sudah mahsyur di kalangan orang ramai sentiasa bercampur gaul dengan perkara yang meragukan dan terang-terangan melakukan perkara yang tercela. Oleh itu , tidak haram bersangka buruk kerana dia telah menunjukkan sendiri keburukannya, sama seperti jika sesiapa yang pergi ke tempat yang tidak elok akan dipandang serong dan sesiapa yang menutup keburukannya disangka baik.

Kesimpulannya, perkara yang membezakan antara zon yang dibolehkan dan zon yang tidak dibolehkan ialah setiap yang tidak mempunyai petanda yang sahih dan sebab yang zahir, maka haram bersangka buruk. Contohnya , sekiranya orang yang disangka itu dikenali memiliki sifat yang baik, zahirnya amanah, maka haram zon khianat dan fasad padanya, berbeza dengan orang yang masyhur melakukan perkara yang meragukan, maka hukumnya adalah sebaliknya.

Suatu yang tidak dapat digambarkan bagaimana manusia sanggup menyangka buruk kepada isteri Rasulullah SAW, buah hati baginda yang dididik sebaiknya di dalam madrasah tarbiyah Rasulullah dan terpelihara dengan akhlak mulia, sehingga sanggup menuduh beliau berzina hanya kerana satu peristiwa yang tidak pasti sebab-musababnya? Oleh itu , Allah menempelak golongan ini dan mengajar mereka bagaimana akhlak sebenar sebagai seorang mukmin sepertimana Allah berfirman di dalam surah An-Nur ,ayat 16:

وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُمْ مَا يَكُونُ لَنَا أَنْ نَتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ

Maksudnya : “Dan mengapa kamu tidak berkata, di waktu mendengar berita bohong itu, : “ Sekali-kali tidak wajar bagi kita memperkatakan hal ini. Maha Suci Engkau Ya Tuhan kami, ini adalah dusta yang besar.”

Selain itu, dalam keadaan seumpama itu, seharusnya orang-orang mukmin mencontohi sikap Abu Ayyub Al-Ansori dan isterinya Ummu Ayyub apabila mendengar mengenai hadith al-ifki seperti yang dikisahkan dalam kitab-kitab sirah tentang perbualan mereka:

Ummu Ayub bertanya kepada suaminya: “Adakah engkau dengar apa yang diceritakan orang tentang Aishah? Abu Ayub menjawab: “ Ya , dan itu semua bohong. Adakah engkau akan melakukan sedemikian, wahai Ummu Ayub?” Ummu Ayub menjawab:” Tidak. Aku tidak akan berbuat sebegitu.”Abu Ayub berkata :” Demi Allah, Aishah lebih baik daripadamu.”

Sikap Abu Ayyub dan isterinya membuktikan ma’rifah mereka terhadap Allah dan RasulNya dengan meletakkan kemuliaan yang selayaknya terhadap bait an-nubuwwah. Seorang mukmin sepatutnya menganggap bahawa pemimpin orang beriman tidak kurang daripada mereka dalam soal memelihara hal-hal berkaitan maruah diri dan agama, apatah lagi isteri seorang nabi dan rasul.

Justeru, sebarang berita yang diterima perlu dipastikan terlebih dahulu dan tidak sepatutnya terus disebarkan kepada orang lain. Sesungguhnya, berbaik sangka sesama mukmin akan menyelamatkan umat Islam daripada kekusutan dan musibah yang tidak diduga. Allah berfirman :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ

Maksudnya: “ Wahai orang-orang yang beriman, jika dating orang fasiq kepadamu membawa sesuatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan sesuatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu.”

Kedua : Ujian Sunnatullah Bagi Orang-orang Mukmin

Peristiwa hadith al-ifki merupakan ujian yang amat berat bagi Rasulullah SAW, Saidatina Aishah r.a. , Abu Bakar As-Siddiq dan keluarganya serta umat Islam seluruhnya. Sebagai seorang bapa, Saidina Abu Bakar yang dipandang mulia dan dihormati masyarakat sejak zaman jahiliyyah di Mekah tidak dapat menahan kehairanannya terhadap tohmahan kepada anak kesayangannya sehingga diriwayatkan bahawa Abu Bakar berkata : “ Demi Allah, sesungguhnya kami tidak pernah dikata seperti ini pada zaman jahiliyah ketika kami tidak menyembah Allah, tetapi kami dikata semasa kami telah Islam!”

Namun, sudah menjadi sunnatullah, Allah akan menguji semua manusia , lebih-lebih lagi hamba-hamba yang disayangiNya. Allah berfirman :

أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُون *
وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ
Maksudnya: “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka akan dibiarkan mengatakan : Kami telah beriman, sedang mereka tidak diuji lagi. Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka ,maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”

Setiap ujian yang ditimpakan ke atas hamba-hambaNya mempunyai hikmah yang hanya Dia sahaja mengetahuiNya. Oleh itu, Allah menyebut peristiwa ini sebagai perkara yang baik walaupun zahirnya amat memedihkan jiwa-jiwa yang menanggungnya. Allah berfirman:

إِنَّ الَّذِينَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِنْكُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَكُمْ بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ

Maksudnya :
“Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita bohong itu adalah daripada golongan kamu juga. Janganlah kamu menyangka bahawa berita bohong itu buruk bagi kamu, bahkan ia adalah baik bagi kamu.”

Dalam peristiwa hadith al-ifki ini, Allah menunjukkan kebijaksanaanNya dalam mengatur setiap ketentuanNya. Antara hikmah peristiwa hadith al-ifki ialah:

• Allah ingin menambahkan keimanan Rasulullah SAW,Saidatina Aishah, ahli keluarga baginda dan orang-orang mukmin
• Menunjukkan kepada umat Islam bahawa Rasulullah adalah seorang manusia walaupun baginda seorang nabi. Ini dapat dilihat apabila wahyu tidak turun selama sebulan lamanya untuk membebaskan baginda, ahlul bait dan umat Islam daripada kemelut ini, maka baginda terpaksa menyelesaikan perkara ini dengan kemampuan baginda selaku manusia biasa.
• Menunjukkan kebijaksanaan dan ketelitian Rasulullah dalam menyelesaikan masalah, lebih-lebih lagi ia berkaitan rumahtangga baginda dan kedudukan baginda selaku pemimpin umat Islam. Ini dapat dilihat daripada tindakan baginda meminta pendapat daripada Usamah bin Zaid dan Ali bin Abi Talib, dan tidak cepat membuat keputusan secara melulu atau mengikut keyakinan dirinya sendiri walaupun terdapat tanda-tanda bahawa Saidatina Aishah tidak bersalah.
• Menunjukkan keburukan golongan munafikin dan aktiviti mereka
• Membulatkan pergantungan Saidatina Aishah terhadap Allah SWT dan menghilangkan pergantungan terhadap makhlukNya, walaupun suami beliau seorang nabi, sepertimana kata-kata beliau apabila turunnya wahyu:
“ Sesungguhnya aku tidak akan bangun kepadanya (Rasulullah) dan aku tidak akan memuji melainkan Allah kerana Dialah yang menurunkan ayat yang membebaskanku.”
• Menguatkan sangkaan baik terhadap Allah, Rasulullah dan ahlil bait baginda dalam diri orang-orang yang beriman
• Kesabaran dan kethabatan dalam menempuh ujian akan digantikan oleh Allah dengan kemenangan dan kegembiraan sebagai hadiah yang tidak ternilai.

Ketiga : Kebijaksanaan Pemimpin Menangani Masalah

Peristiwa hadith al-ifki juga menonjolkan sikap kepimpinan Rasulullah SAW dan kebijaksanaan baginda dalam menyelesaikan masalah dalaman umat Islam yang seharusnya dicontohi oleh pemimpin umat Islam sekarang.

Apabila isteri baginda ditohmah, walaupun baginda boleh menggunakan kuasa sebagai pemimpin umat Islam dan ketua keluarga untuk memutuskan keputusan berdasarkan pendapatnya sendiri, tetapi baginda tidak berbuat demikian. Sebaliknya, baginda meminta pendapat daripada Usamah bin Zaid dan Ali bin Abi Talib dalam soal berpisah dengan isterinya. Usamah memberi pendapat berdasarkan pengetahuannya tentang kebaikan Aishah dan mendalamnya cinta Rasulullah terhadap Aishah , manakala Ali pula memberi pendapat sebagai memberi jalan untuk meringankan bebanan Rasulullah SAW, bukan mengiakan tohmahan terhadap Aishah. Ini dapat dilihat dengan kata-kata beliau yang mencadangkan Rasulullah menyelidik gerak-geri Aishah melalui jariah yang rapat dengan Aishah.

Malah apabila Aus dan Khazraj hampir bergaduh disebabkan satu pihak mempertahankan pembuat cerita dan satu pihak berpendirian sebaliknya, baginda hanya menenangkan mereka tanpa menyokong mana-mana pihak kerana masih tidak terdapat bukti yang jelas yang menolak tohmahan itu.

Disebut di dalam kitab sirah bahawa Safwan bin Mu’attol pada suatu hari tidak dapat menahan kemarahannya dan memukul Hasan bin Thabit yang mengejinya. Namun Rasulullah tidak menyokong Safwan walaupun baginda tahu kebebasan Aishah dari tohmahan. Maka, Hasan dan Safwan dibawa ke hadapan Rasulullah.

Safwan berkata :” Wahai Rasulullah, dia(Hasan) telah menyakitiku , mengejiku, lalu aku naik marah dan memukulnya.Rasulullah berkata kepada Hasan: “ Berbuat baiklah , wahai Hasan. Adakah kamu memburukkan kaumku setelah mereka diberi hidayah dengan Islam?”Baginda menyambung lagi: “Berbuat baiklah, wahai Hasan atas apa yang menimpamu. “Hasan menjawab : “ Dia untukmu, wahai Rasulullah” .
Ibnu Ishak berkata bahawa Muhammad bin Ibrahim meriwayatkan bahawa Rasulullah memberi ganti kepada Hasan seorang jariah Qibti bernama Sirin dan kemudian lahir dari jariah itu Abdul Rahman bin Hasan.


Peristiwa ini menunjukkan sikap Rasulullah yang tidak terburu-buru menjatuhkan hukuman kepada Hasan , bahkan Rasulullah meminta Safwan memberi ganti rugi tanah kepada Hasan dan baginda memberi jariah kepada Hasan akibat dipukul oleh Safwan sekalipun Hasan mengata Safwan kerana pada ketika itu, tidak terdapat sebarang bukti yang membebaskan Aishah dan Safwan daripada tohmahan itu. Namun, setelah turun ayat tentang kebebasan Aishah dari tohmahan, Hasan binThabit turut dihukum had qazaf atas tohmahan zina yang dilemparkannya.

Kesimpulan

Peristiwa hadith al-ifki sebenarnya memiliki terlalu banyak pengajaran dan hukum yang boleh diistinbatkan daripadanya.Kertas kerja ini hanya memaparkan sebahagian kecil daripadanya. Apa yang jelas ialah Rasulullah SAW dan para sahabat r.a. adalah insane terpilih di sisi Allah merupakan qudwah (tauladan) kepada orang mukmin dalam meneruskan kehidupan dan menegakkan syariat Allah di muka bumi ini. Walaupun pihak musuh sama ada orang kafir dan munafik sentiasa berusaha untuk menipu dan menyelewengkan kebenaran, namun Allah telah menjanjikan bahawa kebenaran akan tetap terbukti. Firman Allah swt :

يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُون

Maksudnyaَ: “Mereka ingin memadamkan cahaya (agama) Allah dengan mulut (ucapan ) mereka, dan Allah tetap menyempurnakan cahayaNya meskipun orang-orang kafir membenci.”

Justeru, umat Islam perlu bersedia memikul amanah meneruskan risalah yang ditinggalkan oleh Rasulullah SAW, para sahabat dan ulama’ terdahulu bagi memastikan kedaulatan Islam dikembalikan ke tempat yang selayaknya. Keimanan yang teguh, keilmuan yang mantap, keikhlasan yang tulus, akhlak yang terpuji, gerak kerja yang berstrategi dan sebagainya merupakan antara inti pati pra-syarat kejayaan yang harus dimiliki. Terpenting, semua kekeliruan dan kekusutan perlu dirujuk kepada sumber penyelesai masalah hakiki sebagaimana sabda Rasulullah SAW :
“ Aku tinggalkan kepadamu dua perkara yang jika kamu berpegang kepada keduanya ,
kamu tidak akan sesat selama-lamanya, iaitu kitab Allah (Al-Quran) dan sunnah RasulNya.”

Wallahu’alam.

Disediakan oleh :
Radin Seri Nabahah Ahmad Zabidi
BA Syariah Islamiah Universiti Al-Azhar, Mansurah
Penuntut Ijazah Lanjutan Universiti Terbuka Amerika, Kaherah.
18 September ‏2005


Bibliografi :

1. Al-Quran Al-Karim dan terjemahan
2. Sayyid Qutb, Fi Zilal Al-Quran, Dar As-Syaruq: Beirut,tt.
3. Al-Qurtubi, Ahkam Al-Quran, Dar al-Hadith: Kaherah, 1996.
4. As-San’ani, Subul As-Salam Syarah Bulugh Al-Maram, Dar Sadir :Beirut , 1998.
5. Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah, Zad-Al-Ma’ad fi Hadyi Khairil ‘Ibad, Dar Al-Qalam li at-Turath.
6. Ali Abdul Halim Mahmud (Dr), At-Tarbiyyah al-Islamiyyah fi Surah An-Nur, Dar At-Tauzi’ wa an-Nasyr al-Islamiyyah: Kaherah, 1994.
7. Munir Muhammad Ghadban, Al-Manhaj Al-Haraki li As-Sirah An-Nabawiyyah, Maktabah Al-Manar, 1998.
8. Muhammad Said Ramadhan Al-Buti(Dr.),Fiqh As-Sirah An-Nabawiyyah,.Dar-As-Salam:Kaherah, 1997.
9. Sa’ad Yusuf Abu Aziz, Rijal wa Nisa’ haula ar-Rasul, Dar Al-Fajr li at-Turath: Kaherah, 1999.
10. Dr. Amir Abdul Aziz, Al-Fiqh Al-Jina’ie fi Al-Islam, Dar As-Salam: Kaherah, 1997
11. Ibnu Hajar al-Haithami, Ibnu Taimiah Al-Harani, Ibnu Abidin, Hukmu Sabbu as-Sahabah ridwanullah ‘alaihim, Dar Ibnu Luqman, 2002
12. CD Ensiklopedia al-Hadith as-Syarif, Versi 2.0, Syarikat Al-Baramij Al-Islamiah Ad-Dauliah
13.CD Al-Maktabah As-Syamilah,versi 1.0

0 ulasan

Catat Ulasan

Langgan: Catat Ulasan (Atom)